EV töltő választás otthonra
Ha elektromos autót szeretnénk vásárolni, érdemes elgondolkodni, hol és hogyan szeretnénk tölteni. Az utcai töltés mellett választhatjuk az otthoni töltést is. Ez egyszerű, praktikus és kényelmes, viszont nem árt néhány dolgot tisztázni mielőtt kiválasztjuk az otthonra szánt töltőt. Ezek elmulasztása később nem várt költségeket és problémákat eredményezhet. Megvizsgáljuk az EV töltők előnyeit, hátrányait és hogy milyen szempontok szerint célszerű választani. Ezenkívül szó lesz az autóhoz mellékelt gyári vésztöltőről, az AC és DC töltési lehetőségekről otthoni alkalmazásban.
AC és DC töltés
Az elektromos járművekben egyenáramként van tárolva a felhasználásra váró energia. AC töltők használata közben, a hálózatból érkező váltakozó áram egyenárammá történő átalakítását a járműbe integrált, úgynevezett AC/DC átalakító végzi, ellenben a DC töltők maguk végzik el a konvertálást, ezáltal egyenáramot juttatva az autó akkumulátorába. Mivel tartalmazzák a töltésvezérlőt és az egyenirányítót, ezért drágábbak a DC töltők. Itt érdemes megjegyezni, hogy az egyenirányító a hálózatból érkező váltakozó áramot (AC) alakítja át egyenárammá (DC), ezért nem összekeverendő az inverterrel, ami az egyenáramot alakít át váltakozó árammá. (Pl.: Napelemes rendszereknél a napelemek által megtermelt egyenáramból, az otthonunkban található elektromos berendezések számára használható váltakozó áramot állít elő.)
Elektromos járművet tölthetünk váltakozó árammal (AC) és egyenárammal (DC) is. A háztartásokban leginkább az AC töltők terjedtek el, ilyen pléldául az autóhoz mellékelt vésztöltő. Az AC töltők egyszerű felépítésűek, csak egy mágneskapcsolóból, egy egyszerű számítógépből és egy kevés elektronikából állnak. Amikor csatlakoztatjuk az AC töltőt a járműhöz, a számítógép elkezd kommunikálni az autóval. Ellenőrzi a fázis-nulla vezetőt és azt is, hogy egy ténylegesen tölthető járműhöz csatlakoztattuk-e a töltőt. Ha mindent rendben talál, elindítja a töltést. Az AC töltők könnyűek, kicsik és egyszerű a beüzemelésük.
Otthoni viszonylatban ritkán, de előfordul DC töltő igénye is. Ezek a valódi töltők, amik maguk végzik az áram átalakítását, bonyolultabbak és nagy teljesítményűek. (Teljesítményük 20 kW-tól 500 kW-ig terjedhet, 400 V és 800 V-os kivitelben.) Ezért különféle védelemmel, hűtéssel és összetett töltésvezérléssel vannak ellátva. Emiatt nehezebb a kiépítésük, nagyok, nehezek és drágábbak.
Vésztöltők „EVSE”
Az elektromos autókhoz és motorokhoz általában adnak egy úgynevezett vésztöltőt, azaz EVSE-t. Ezek valójában nem töltők, hanem hordozható töltésvezérlők. Ezeket szinte bárhol használhatjuk, de lassú a töltési folyamat. Rendszeres, hosszú távú használatra nem ajánlott a hagyományos háztartásokban található konnektorról üzemeltetni. A hagyományos aljzatok többsége nem arra való, hogy hosszú távon sok kW follyon át rajtuk. Ez tűzveszélyhez vezethet, tehát érdemes szakemberrel felszereltetni EVSE használatához alkalmas aljzatot, ami megfelelő IP védettségű, vezeték keresztmetszetű és az érintkezők is megfelelő minőségűek. A töltés megkezdéséhez először a kiválasztott dugaljhoz csatlakoztatjuk az EVSE-t, majd az autóhoz. A melegedés elkerülése érdekében ne hagyjuk összetekerve a kábelt.
Fali töltő „wallbox”, kábeles vagy aljzatos?A wallboxokból kapható kábellel vagy aljzattal szerelt kivitel, ami többféle csatlakozóval, illetve aljzattal is elérhető. (PL: Type 1, Type 2...) Ha csak egy elektromos autónk van, vagy több egyforma csatlakozóval szerelt járművel rendelkezünk, akkor a kábellel szerelt wallbox az ideális. Aljzatost akkor célszerű választani, ha több különböző csatlakozóval szerelt autót szeretnénk tölteni és csak egy töltőbe kívánunk beruházni. Utóbbihoz azonban töltőkábelre van szükség, ami összeköti a járművet és a töltőt. Az aljzatos fali töltő olcsóbb kábeles társánál, azonban számolnunk kell a töltőkábel árával is. Amennyiben fali töltőt szeretnénk, szakember által létesíteni kell a csatlakozási pontot, amit érdemes nagyobb teljesítménnyel kiépíteni, gondolván a jövőbeli nagyobb teljesítményű autóra váltás esetére. Választhatunk a szabványoknak megfelelően védelemmel ellátott töltőt is, így kicsit lefaraghatunk a töltőpont kiépítési költségéből.
Okos vagy buta?
Az úgynevezett okos töltők WIFI-n vagy ethernet kábelen keresztül csatlakoznak az internethez, így a wallbox-hoz mellékelt applikációval távolról nyomon követhetjük és vezérelhetjük a töltést. Applikációtól függően szabályozhatjuk a töltőáramot, ha esetleg a lakásnak több energiára van szüksége. Ezen felül beépíthető egy dinamikus fogyasztásmérő is a kiselosztó szekrénybe, amely figyeli a lakás aktuális áramfelvételét és csak annyi áramerősséget kap az autó, ami a lakás aktuális áramfelvétele felett rendelkezésre áll.
RFID és NFC
Amennyiben társasházban, ikerházban élünk, vagy mások által elérhető helyre szeretnénk telepíteni töltőnket, célszerű hozzáférési védelemmel ellátott elektromos autó töltőt választani, hogy csak az azonosító eszközzel rendelkező személyek tudják azt használni. Ilyen például az RFID technológia. Az RFID-val szerelt EV töltőkhöz mellékelnek a gyártók RFID kártyát vagy „kulcstartót/tag-et”, ezeket az egységhez érintve nem csak elindíthatjuk a töltést, de visszakövethetjük ki, mikor és mennyit használta, töltötte járművét. Ugyanerre szolgál az NFC is, ami lehetővé teszi mobil applikációval, okos órával, mágneskártyával, vonalkóddal, vagy akár QR kóddal is a töltési folyamat elindítását, esetleg nyomonkövetését. Természetesen az efféle rendszerekkel biztosított fali töltők némileg drágábbak „buta” társaiknál. Tehát, figyelembe kell vennünk a helyi adottságokat, a biztonságot és ismernünk kell járművünket. Ezen felül csak a kényelmünk és a pénztárcánk szab határokat.