EV töltő, vagy mégsem?
Az „EV töltő” a garázsunkban valójában nem is töltő.
Az autóipar nagy változáson megy keresztül, mivel mi vásárlók egyre környezettudatosabban szeretnénk élni. Az autógyártók új elektromos járművek (EV-k) forgalomba hozatalával próbálják kielégíteni az igényeket. Számunkra a legjelentősebb különbség egy EV és egy belső égésű motorral szerelt autó között, hogy az EV rendszeres töltést igényel a jármű üzemképességének fenntartásához. A gyártók az EV tulajdonosok megsegítése érdekében általában mellékelnek egy otthoni töltőt az autó vásárlásakor. De ez a töltő műszakilag nem töltő, hanem elektromos ellátó berendezés, másnéven EVSE.
Mi az EVSE?
Bár mindenki, még az autószalonok is, amelytől az elektromos járművet vásároljuk, töltőnek nevezi, valójában ez egy elektromos jármű ellátó berendezés. Azaz egy intelligens hálózati adapter, ami áramot szolgáltat a tényleges töltőnek, amely a járművében kapott helyet.
Az otthonunkban használt EVSE fontos az elektromos autó birtoklásához szükséges biztonsági követelmények teljesítéséhez. Sok EV típus van a piacon, és egyre több jövőbeli kibocsátás várható, amelyek eltérő töltési követelményekkel rendelkezhetnek. Az EVSE kommunikál a járművel és annak töltőjével, hogy meghatározza az autónak adható maximális áram mértékét. Ezenfelül az EVSE képes észlelni, ha a kábel nincs megfelelően csatlakoztatva, így megakadályozva a felesleges áram átfolyását, illetve a nem megfelelő érintkezésből adódó meghibásodást.
Mik az EV-töltés szintjei?
Az elektromos autó töltése egyszerű és bonyolult is egyben. EV-töltés során három töltési szintet különböztetünk meg. Az 1. töltés szintű töltési forma a legegyszerűbb és a leglassabb, óránként csak körülbelül 3-5 km megtételéhez elegendő energiát képes átadni. Otthonunkban az 1. szintű töltést használjuk leggyakrabban, mivel bármelyik hagyományos (háztartási) konnektorról üzemeltethetjük a háztartásunkban.
A 2. szintű töltés magasabb töltési feszültséget biztosít (óránként 60-90 km megtételére elegendő áramot biztosít), ezáltal rövidebb idő alatt tölthetjük fel elektromos autónkat, ezt hívjök gyorstöltőnek. Ezek a töltők a 230 voltos hálózatra köthetők. A 2. szintű töltők tökéletesek, ha gyakran teszünk meg nagy távolságokat. Ilyenkor célszerű éjszaka tölteni az EV-t. (Némely területeken engedélyköteles a 2. szintű töltők telepítése.)
A 3. töltési szintű töltőket leginkább autókereskedésekben és nyilvános töltőpontokon találhatunk a nagy hálózati igény miatt. Ha az EV-t egy 3. szintű töltőhöz csatlakoztatjuk, az akkumulátor percenként 4-30 km-re elegendő elektromos árammal töltődik, ezt hívjük villámtöltőnek. Ezeken a töltőkön útközben (a töltőponton megállva) rövid idő alatt feltölthetjük elektromos járművünket.
Nyilvános töltők működése?
Először is keresünk egy nyilvános EV-töltőt. Ez lehet autókereskedéseknél, üzletek parkolóiban, parkolóházakban stb. Ha megtaláltuk az ideális töltőt, beállunk a kijelölt parkolóhelyre és a töltőportjához csatlakoztatjuk járművünket a töltőkábellel. Érdemes odafigyelni az akkumulátor élettartamának megőrzése érdekében a töltöttségi szinte. Az EV gyártók javaslata szerint 80%-ra kell tölteni az akkumulátorokat. A töltési díjak a töltés szintjétől is függnek (2. vagy 3. szint). A legtöbb töltőállomáson van lehetőség mobilalkalmazással vagy kártya lehúzással is fizetni.