Dinamikus terhelésmegosztás az Osprey-től Kempower gyorstöltőkkel.
Kényelem és gyorsaság az Osprey töltőállomásokon, a Kempower töltőivel.
Egyre többen vezetnek EV-t, azaz elektromos járművet. Ezek egyre nagyobb távolság megtételére képesek és egyre több olyan helyet találunk, ahol gyorsan és kényelmesen tudjuk tölteni. Az Osprey bővíti töltőpontjait (helyszínek és az ott található töltők számát illetően). Más töltőhálózatokkal ellentétben az Osprey több új állomást létesít, amik új technológiával rendelkeznek, gyorsaságot és kényelmet ígérnek az EV vezetők számára.
Az egyensúly megteremtése:
Egy gyorstöltő központnak viszonylag nagy hálózati ellátást kell biztosítani. A hagyományos gyorstöltők esetében az összes telepített töltő maximális összteljesítménye nem haladhatja meg a hálózati csatlakozás maximális teljesítményét. Tegyük fel, hogy rendelkezünk 400 kW teljesítményű hálózati ellátással. Próbáljunk építeni egy gyorstöltő központot, először hagyományos villámtöltőkkel, majd az új Osprey okos töltőivel.
Hagyományos gyorstöltőkkel:
Hagyományos gyorstöltők esetén, amelyek egyenként 100 kW teljesítményűek, az állomáson négy ilyen töltőt tudnánk elhelyezni (400 ÷ 100), hogy ne lépjük túl a telephely hálózati ellátását.
Az alábbi négy elektromos jármű csatlakozik a töltőállomáshoz:
- Audi e-tron 50 quattro, 125 kW maximális töltési teljesítményű
-
Volkswagen ID.4 Pro Performance, 125 kW maximális töltési teljesítményű
-
Kia e-Niro 64 kWh, 77 kW maximális töltési teljesítményű
-
Nissan LEAF 40 kWh, 50 kW maximális töltési teljesítményű
A járművek egyenként a következő töltési teljesítményt kapják:
Mint láthatjuk az e-tron és az ID.4 nem kap teljes töltési teljesítményt, miközben az e-Niro és a LEAF nem használja ki teljesen a töltő által biztosított energiát. Az e-Niro és a LEAF teljesítménytöbbletét nézve elegendő tartalék energia lenne az e-tron és az ID.4 teljes töltő teljesítménnyel (125 kW) való töltéséhez. A hagyományos villámtöltők többsége egyáltalán nem, vagy 50-50%-ban tudja megosztani a teljesítményt más egységekkel, még ha az egyiknek nagyobb töltési teljesítményre is van szüksége, mint a másiknak. Ez a probléma fokozódik ahogy a jármű akkumulátorok feltöltődnek, a töltési teljesítményük csökken. Például ha a LEAF töltő teljesítménye 25 kW-ra csökken, akkor a töltő már 75 kW-ot elpazarolt a teljesítményből. A hagyományos gyorstöltők jól szolgálnak minket, mégis a rendelkezésre álló energiával okosabban kell bánni.
Kempower dinamikus terhelésmegosztó töltőkkel:
Az Osprey piacra dobja a legújabb nagy teljesítményű töltőit, a finn Kempower cégtől. Ezek sok hasznos funkcióval rendelkeznek. A töltőállomásra érve már láthatunk is közülük néhányat. Szembeötlők a kábelek, amik 6 méter hosszúak és rugósak, ez által könnyen kezelhetők és nem kell aggódnunk, hogy elér-e a kábel az autó csatlakozóaljzatáig. Az "adagolók" kompaktak, a kábelek hőmérséklet-szabályozása lehetővé teszi a folyadékhűtés elhagyását, így megbízhatóbbak mint egyes hagyományos társaik.
Az Osprey parkolóhelyenként egy-egy töltőt telepít, ami érintésvédelemmel, CCS és CHAdeMO csatlakozási lehetőséggel van szerelve. A Kempower töltők Plug and Charge funkcióval rendelkeznek, így egyszerűen csak leparkolunk, csatlakoztatjuk a töltőt a járműhöz, a töltés és a számlázás beavatkozás nélkül lezajlik. Ez mindenki számára olyan kényelmet biztosít, ami eddig a Tesla-val rendelkezők kiváltsága volt.
Hogyan képes potenciálisan gyorsabb töltésre, mint a hagyományos töltők?
A Kempower megoldása több, egyenként 125 kW teljesítményű, egy központi energiaforráshoz csatlakoztatott elosztóból áll. Ezek mindegyike 125 kW teljesítményt biztosít egy EV számára. Az energiaforrás több 25 kW-os teljesítmény modulból áll. Jelen esetben a töltőállomásokon 16 db (400 ÷ 25) ilyen energiamodulról van szó. Az energiamodulok bármelyik töltőhöz hozzárendelhetők, ahogyan azt az energiabank jónak látja, hogy az EV által igényelt töltési teljesítményt biztosítsa.
A Kempower rendszer folyamatosan figyeli minden elektromos jármű töltési teljesítményét, a töltés során automatikusan átcsoportosítja az energia modulokat a csökkenő töltés teljesítményű EV-től, a töltési teljesítmény növelésére képes járművek felé. A Kempower készülékeit már tesztelték Norvégiában, ahol az egy főre jutó elektromos járművek száma a legnagyobb. Ez bizonyítja, hogy a töltőközpontok folyamatos használatra is képesek. Az EV-k számának növekedésével a töltőállomások száma és mérete is növekszik.
Ha a töltőállomáson négy Kempower töltő van, normál töltési infrastruktúrával 4 db 125 kW-os gyorstöltő létesítését 400 kW-os alállomáson nem lehet kivitelezni. De kicsi az esélye, hogy mind a négy autó egyszerre 125 kW-ot fogyasszon. Sok EV maximális töltési teljesítménye 100 kW vagy kevesebb. Emellett a járművek töltési teljesítménye csökken, ahogy az akkumulátor feltöltődik. Ezt kihasználva, a "dinamikus terhelés kezelés" folyamán a legtöbbet hozza ki a rendelkezésre álló hálózatból anélkül, hogy túllépné azt.
Mint korábban említettük, a Kempower megoldása intelligens módon átcsoportosítja a tartalék energiát. De ha a LEAF-et Skoda Enyaq iV 60-ra cserélnék (100 kW-os töltésre képes), a rendszer a LEAF 2 modulját, és az e-Niro negyedik modulját rendelné hozzá, mivel az Enyaq teljes mértékben kihasználná, míg az e-Niro csak 2 kW-ot használna belőle.
Hasonlóan, ha az ID.4 töltési teljesítménye csökkenni kezd, és 100 kW-ra esik, a rendszer az ID.4 egyik modulját átcsoportosítja az Enyaq-hoz, hogy megkapja a teljes töltési teljesítmény igényét, így hamarabb lezajlik a töltés.
Távolról, alkalmazás nélkül nyomon követheti a töltést. A Kempower töltő kijelzőjén egyszerű felhasználói felület található, amin látható egy QR-kód, ennek beolvasását követően megjeleníti a töltési folyamat részleteit a telefonunkon. Egy oldalon található a töltöttségi állapot, a töltési teljesítmény és a hozzárendelt energia. Mindezek felett elérhető egy grafikonos felület, ahol látható a töltési teljesítmény változása és a töltöttségi szint.