EV-k a globális autópiacon
A gyártók becslése szerint 2024-ben az elektromos autók (EV) az eladott gépjárművek 19%-át teszik majd ki, de a kereslet egyre nő. A 2022-es adatokhoz képest idén várhatóan 7 millióval több, azaz 17 millió darab EV eladást produkálnak a gyártók világszerte.
A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) szerint az EV-k értékesítése 25%-kal nőtt az év első 3 hónapjában a 2023 első negyedévéhez képest. Az azonos időszakokban hasonló növekedési tendenciát mutattak a számok.
Idén az elektromos autók a teljes autóeladás 19%-át teszik ki, azaz minden 7. eladott jármű elektromos. Az IEA nagy növekedési potenciált tapasztal, különösen Kínában, Európában és az Egyesült Államokban, de a számos más országban is jelentős a keresletnövekedés. Ez jelzi, hogy az e-mobilitás világszerte utat tör magának.
Az IEA ügyvezető igazgatója szerint - 2030-ra minden harmadik Kínában eladott autó elektromos lesz - Kínában 2024-ben körülbelül 10 millió EV kerül eladásra, ami a világ legnagyobb autópiacán az összes autóeladás 45%-át teszi ki. A kínai vállalatok kiaknázva az elektromos járművek iránti érdeklődést, felgyorsítják a fejlesztéseket és kutatásokat végeznek a nagyon alacsony vételárú és a luxus modellek bevezetésével. A Kelet-Ázsiai ország legnagyobb elektromos autógyártója a BYD. A legkedvezőbb árú modelljét kevesebb, mint 10 000 dollárért adja (Seagull), míg az egyik csúcskategóriás szériát (Yangwang U9) 233 000 dolláros áron kínálja piacra.
A növekvő kínai export járművek felfelé irányuló nyomást gyakorolnak az Európai és az Egyesült Államok autópiacára is. Emiatt az Európai Unió és az USA lépéseket tesz a túlzott autóexport megfékezésére. Az EU nagyjából 25%-át képviseli az elektromos járművek piacának, míg az USA valamivel több, mint 11%-át.
Az alábbi grafikonon 26 fő elektromos járműgyártó szerepel. Látható a gyártók tisztán elektromos (BEV) és a plug-in hibrid (PHEV) járműveinek eladási rátája.Bár az IEA kimutatásai azt bizonyítják, hogy az eladások növekedése látványos, sok autógyártó gyenge EV eladásokról és kisebb árrésekről számol be. A Ford Motor Co. közleménye szerint, az elektromos jármű ágazata 1,3 milliárd dollár veszteséget eredményezett az első negyedévben, ez 132 000 dollár veszteséget jelent minden eladott elektromos autón.
Az elkövetkezendő évek döntő fontosságúak lesznek Európa számára is, hogy megőrizze helyét az élmezőnyben. Várakozásaik szerint az elektromos autó eladás 2025-ben elérheti a 14 milliót. Becslések szerint az EV-k eladási részesedése a globális autópiacon 2035-ben eléri a 85%-ot.