E-teherautók a szállítmányozásban.
Ebben a cikkben megvizsgáljuk a közepes és nagy teherbírású elektromos tehergépjárművek töltési módját, villamosítását és az elektromos flottára való váltást. A hagyományos belsőégésű motorral szerelt tehergépjárművek kiváltására folyamatosan fejlesztik az elektromos teherautókat, törekedve a károsanyag kibocsátás visszaszorításával az éghajlatváltozás mérséklésére és a fenntarthatósági követelmények teljesítésével a versenyképesség előrelendítésére.
Az elektromos teherautó töltése:
Az e-teherautók töltése leggyakrabban egyenáramú gyorstöltőn keresztül zajlik, amit alternatív energiaforráshoz vagy az elektromos hálózathoz csatlakoztatnak. A hatékony töltésnek több feltétele is van, például az akkumulátor kapacitása és a távolság.
Töltési stratégiák:
Éjszakai töltés: Ez a leggyakrabban alkalmazott töltési eljárás. Éjszaka általában 6-8 óra áll rendelkezésre a teherautók teljes feltöltésére, akár alacsonyabb, 50-100 kW DC teljesítménnyel is.
Rendeltetési töltés és úticél díj: A rendeltetési töltést a kisebb hatótávolságú e-teherautóknál érdemes igénybe venni, ha a jármű hatótáv kisebb, mint a napi tervezett távolság. A rendeltetési díjat raktáraknál és logisztikai központoknál lehet felszámítani. A rakodás közbeni töltés 150–400kW közötti teljesítménnyel történik, 30 perc és 2 óra közötti időtartamban.
Útközbeni töltés: Naponta nagy távolságok megtételére alkalmas töltési lehetőség. Autópályák mentén és városi csomópontokon akár nagyobb, 1.2 MW teljesítményű gyors töltés. Ezáltal a kötelező 30-45 perces pihenőidő hatékonyan kitölthető.
A Kempower ChargEye töltés kezelő szoftver produktívvá teszi a töltési módokat és energia költséget takarít meg a terheléselosztással és a csúcsletöréssel.
Tehergépjármű villamosítás három szakasza:
Az első szakaszban többnyire a fülkésalváz felépítményű teherautók találhatók. Az e-teherautók a fent említett éjszakai töltésről üzemelnek, mivel ezen járművek hatótávolsága általában elegendő a napi távolság megtételéhez. Napjainkban ebben a szakaszban fejlődünk leginkább.
A második szakaszban megjelennek a nyerges vontatók, amik a regionális és középtávú utakra készülnek. Egyre nagyobb az igény a logisztikai központokban a rendeltetési töltés díjra és a díjkezelés integrálására. Ebben a fázisban állami támogatás is igényelhető. A városi csomópontokban létesített nyilvános, nagy teljesítményű (500 kW feletti, akár megawattos) töltőállomások is egyre népszerűbbek.
A harmadik szakasz a teherautó teljes körű villamosítása lesz. A jövőben az elosztó központokban a töltési folyamat teljes egészében integrált és automata lenne. A pihenőhelyeken kialakított nyilvános töltőállomások mellett, a második szakaszban is említett állami támogatások és az autópályák mentén létesített nagy teljesítményű töltőpontok is nagyban támogatják eme szakasz fellendülését.
E-flotta előnyei:
Azoknak a vállalatoknak, amelyeknek csökkenteni kell az ökológiai lábnyomukat, az e-teherautók fenntartható lehetőséget kínálnak a megvalósításhoz, amit nulla kipufogó-emisszió kibocsátással érhetnek el. A globális kezdeményezések pedig elősegítik a tehergépjárművek villamosítását. Egy elektromos teherautó eleinte magasabb befektetésnek tűnik a hagyományos elődökhöz képest, de a teljes költség-tulajdonlás kezd kiegyenlítődni. Ezt elősegíti például a karbantartási megtakarítás, a csökkentett üzemanyagköltség és a kormányzati támogatások is.
A nagy teherbírású e-tehergépjárművek elterjedésének felgyorsítása az elérhető és kiterjedt töltő hálózat kiépítésénél indul. Ha a töltési infrastruktúra és a lefedettség megfelelő, a végfelhasználók megbizonyosodhatnak a zavartalan és nehézségek nélküli használat felől, ezzel felbátorítva az elektromos teherautók vásárlására.
Több partnerünk (DPD, GLS, .stb.) is egyre több e-teherautót vásárol. Visszajelzéseik alapján ők maguk is meglepődtek azon, hogy mennyi megtakarítást tudnak elérni ezekkel a gépjárművekkel. Ezért is fejlesztik folyamatosan a flottájukat.