Fogalmak az elektromos töltéssel kapcsolatosan
Ahhoz, hogy kicsit jobban érthessük azt, hogy miről is szól az elektromos autózás által otthonunkba hozott új technológia meg kell ismernünk néhány fogalmat, kifejezést.
- Feszültség, mértékegysége a Volt [V].
A villamos hálózat két pontja közt mért különbség. Ez lehet egyenfeszültség, mint például az elektromos autónk akkumulátor pakkjának a feszültsége pl.: 360 V. És lehet váltakozó feszültség, mint amilyen az otthoni konnektorban is van pl.: 230 V. - Áramerősség, mértékegysége az Amper [A].
Ezt az értéket korlátozza a villanyóraszekrényben található kismegszakító, pl. 16 A. Az iránya alapján megkülönböztetünk egyenáramot (DC), illetve váltakozó áramot (AC). - Fázis, mértékegység nélküli mennyiség, értéke 1 és 3.
Ha azt látjuk, hogy a fogyasztásmérő órához egy kismegszakító vezeti az elektromosságot, akkor egy fázisunk van. Ha pedig azt látjuk, hogy három kismegszakító szállítja otthonunkba a villamos energiát, akkor ott három fázisról beszélünk. - Teljesítmény, mértékegysége a Watt [W].
Ez lehet az autó akkumulátortöltőjének a teljesítménye (pl. 7.4 kW) vagy az elektromos autó villanymotorjának a teljesítménye (pl. 125 kW).
Itt jön az érdekes kérdés. Adott az autónk fedélzeti töltőjének teljesítménye, mely legyen pl.: 7.4 kW. Mekkora áramerősségre van szükségünk ahhoz, hogy ezt a töltési teljesítményt ki is tudjuk használni?
Válasz:
7400 W (teljesítmény) / 230 V (feszültség) = 32 A (áramerősség). Azaz, ha a kismegszakítónk 32 A-t enged át a házunkba a villamos hálózatból, akkor tudunk tölteni. Ha ennél kisebb, pl. 16 A-t akkor az biztosan azzal jár, hogy a kismegszakítót lecsapja a töltő.
- Energiamennyiség, mértékegysége a Wattóra [Wh].
Például, ha az autó akkumulátorába a töltés folyamán 50 kWh-nyi energiát töltünk, akkor folyamatos 50 kW-nyi motorteljesítménnyel egy órát autózhatunk.