gondolatok az elektromos autókról, motorokról, és minden egyébről, ami nem olajjal megy

tech-mobile.hu
Pontos idő: 2017.08.21. 12:15

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2011.01.24. 17:19 
Offline

Csatlakozott: 2008.01.14. 17:27
Hozzászólások: 10
Üdv!

Ebben a topikban egy segéd motor átépítését követheted nyomon nagy vonalakban. Az átépítést néhány kisebb egységre bontva mutatom be. Az átépítés még nincs befejezve, de már pár száz km-t mentem a motorral, tehát már üzemképes.

Rólam annyit, hogy egy éve végeztem a PTE PMMK villamosmérnöki szakán BSC képzést és most a BME villamosmérnöki karán MSC (sajnos nem az ismert Michael Schumacher rövidítése) képzést hallgatok. A villamos járművekkel 2007 nyarán kezdtem foglalkozni. Építettem egy hátsókerék hajtású, láncos áttételű 500 wattos elektromos biciklit(DC motorral), egy agymotoros első kerék meghajtású 500 wattos elektromos biciklit(BLDC motorral) és segédkeztem pár hasonló gép építésében is. A mostani gép ezeknél egy kicsit komolyabb lesz. Magyarországon tudtommal nem sok ilyen szaladgál az utakon és külföldön se túl sok.

A motor átépíthetőségéről e-mailben kértem állásfoglalást a NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) -tól. A hasonló cipőben járók megsegítésére adok némi támpontot.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.01.24. 17:22 
Offline

Csatlakozott: 2008.01.14. 17:27
Hozzászólások: 10
A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (továbbiakban: ER.) 2. § (2) bekezdése az átalakítás fogalmát a következőképpen definiálja: „A rendelet alkalmazásában jármű átalakítása a már forgalomba helyezett jármű olyan megváltoztatása, amely a típusbizonyítványban, az összeépítési engedélyben vagy a korábbi átalakítási engedélyben meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi, valamint a gépkocsi alvázának (az alváz szerepét betöltő, az alvázszámot viselő szerkezeti elemének) cseréje.”


Az én esetemben a jármű tervezett megváltoztatása, az ER, idézett 2. § (2) bekezdése értelmében átalakításnak minősül.


Az átalakítási eljárás engedély köteles, melyről az ER 16. § (1) bekezdése a következőképpen rendelkezik: „A már forgalomba helyezett gépjármű, mezőgazdasági vontató és ezek pótkocsija átalakításához szükséges előzetes engedélyt az NKH regionális Igazgatósága,…” -tól kell a jármű tulajdonosának kérnie. Illetve az ER 18. § (1) bekezdésében a lassú járművek átalakításáról is rendelkezik. Az idézett ER 16. § (1) és a 18. § (1) bekezdések a gépjárműről, a mezőgazdasági vontatóról és a lassú járműről rendelkeznek. Mivel a segédmotoros kerékpár az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 1. számú függelékének, a közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak „b” pontjában foglaltak alapján, nem minősül gépjárműnek, így az ER 16. § bekezdése értelmében a segédmotoros kerékpár átalakítása nem engedély köteles. Ennek értelmében közlekedési hatósági díj megfizetési kötelezettség sem merül fel.


Azonban, az ER 16. § (6) bekezdése értelmében: …”Nem engedélyezhető a jármű olyan átalakítása, amely az MR. (6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet) Függelékeinek Mellékleteiben meghatározott valamely közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi követelmény tekintetében a jármű gyárilag kialakított jellemzőinek a romlását eredményezi.”

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 1. számú függelékének, a közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak „r” pontjában a következő módon definiálja a segédmotoros kerékpár fogalmát: „Segédmotoros kerékpár: olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg.”

A segédmotoros kerékpáron motorcserét, és a hajtáslánc megváltoztatását a fent idézett jogszabályok rendelkezéseinek megtartásával, illetve azok figyelembe vételével lehet elvégezni, amely nem jár a jármű közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemzőinek romlásával, illetve a beépített elektromos motor teljesítménye nem haladhatja meg a 4 kW teljesítményt. Továbbá az új motor, és a hozzá kapcsolódó hajtásláncnak olyannak kell lennie, hogy a jármű végsebessége, és a saját tömege az átalakítás után sem haladhatja meg, a fent idézett 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 1. számú függelékében megadott értéket.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.01.24. 18:19 
Offline

Csatlakozott: 2008.01.14. 17:27
Hozzászólások: 10
A donorjármű egy 1996-os Rieju RS1. Magyarországon vettem bontva, motorblokk nélkül. Gyárilag 50 ccm-es volt. Ez feltétele annak, hogy legálisan átépíthessem elektromos smkp-ra.
Kép
Kép
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.01.24. 18:23 
Offline

Csatlakozott: 2008.01.14. 17:27
Hozzászólások: 10
A villanymotor egy 2 kW-os BLDC (kefe nélküli egyenáramú) motor.
Súlya: 16 kg
Névleges feszültsége (Un): 48 V
Névleges áram (In): 50 A
Kép
Kép
Kép
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.01.24. 18:27 
Offline

Csatlakozott: 2008.01.14. 17:27
Hozzászólások: 10
Az akkukat a Tech-Mobile-tól vásároltam. 16 db 3,2 voltos 40 Ah-ás cella van sorba kötve így együtt 51,2 V 40Ah. A teljes kapacitása 2 kWh-ra, ami megközelítőleg 90 Ft-nyi villamos energia tárolását teszi lehetővé.
Egy cella:
Névleges feszültség: 3,2 V
Névleges kapacitása: 40Ah
Súlya: 1,6 kg

Kép
Kép
[img]http://kepfeltolt[img][/img]es.hu/110124/11265380523akku_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.01.24. 18:31 
Offline

Csatlakozott: 2008.01.14. 17:27
Hozzászólások: 10
A vezérlő a Kelly Controls-tól származik. A típusa: KEB72801X

A névleges feszültség tartománya: 18-90 V
Névleges árama: 150A (szoftverből könnyen csökkenthető, most 80 A-on üzemel)

Ez a típus képes visszatáplálni akár szabályozottan is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy 3. fékkart/pedált felszerelve úgy működik, mint az üzemi fék. Ha kicsit húzom kicsit lassít, ha jobban, akkor erősebben fékez. A tél folyamán próbálgattam és képes akár megcsúszni is, ha nagy sebességről hirtelen teljesen behúzom. A programból állítható, hogy mekkora legyen a maximális fékáram, tehát előre be lehet állítani, hogy a teljesen behúzott fékezéskor mennyire fogjon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.01.24. 18:33 
Offline

Csatlakozott: 2008.01.14. 17:27
Hozzászólások: 10
A BMS (akkufelügyeleti rendszer) saját fejlesztésű. Végleges verzióig valahogy még nem sikerült eljutnia. Ez főként azért van, mert nem tudom, hogy pontosan hogy működjön. Jelen verziónál a töltés vége felé, amikor szükség van rá, akkor elkezdi a túltöltött akkuk balanszolását, valamint le is állítja a töltést. Amikor visszacsökken az akkuk feszültsége a megadott szintig, akkor újra bekapcsol a töltő. A közeljövőben valószínű újra tervezem és egy 4 cellánként üzemelőt készítek, tehát 16 akkuhoz 4 db egység lesz. Ettől sokkal egyszerűbb és átláthatóbb lesz. A mostaninál két egység van. Egy központi egység, amiben egy mikrokontroller méri az akkukat és dönt a beavatkozásról valamint egy teljesítmény modul, ami akár csak a központ kapcsolódik az akkukra. A központ 3 vezetéken keresztül elküldi a teljesítmény egységnek, hogy melyik akkut kell merítenie. Minden akku kiegyenlítésekor világít a hozzá tartozó LED, így lehet tudni, hogy épp kiegyenlíti. A képeken látható a teljesítmény-modul szétszedve és összerakva, valamint a központhoz csatlakoztatott kijelző a 16 db cella feszültségével.

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.03.26. 18:50 
Offline

Csatlakozott: 2008.01.14. 17:27
Hozzászólások: 10
A végső állapothoz közel:


Kép
Kép
Kép
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.04.04. 11:51 
Offline

Csatlakozott: 2011.03.08. 14:24
Hozzászólások: 2
Üdv Márió!

Nekem nagyon tetszik amit csináltál.
Lenne két kérdésem :
Hol sikerült beszerezni a villanymotort?
Mennyi lett a költségvetés vége? (ha ez publikus)
Magam is szeretnék építeni egyet.

Köszönettel : Jocó


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.04.13. 02:15 
Offline

Csatlakozott: 2011.04.12. 22:34
Hozzászólások: 1
Üdv!
Gratulálok Márió! A motorod szép, és működik. Én egy öreg 250-es kétüteműt szeretnék villamosítani. Városban az üres fokozat keresgetése miatt nem szeretem hajtani. Ha nyílt úton gyorsan akarok menni, aránytalanul nő a fogyasztás. Ezen kell változtatni. Agymotorok nézegetésével kezdtem, kapható 16 lóerő körüli teljesítmény (EnrTrac), de nincs helytakarékos akkumulátor ma még. A robbanómotor helyére szerelt akkukkal nőne a hatótáv, de még így is beszorulok a városba.
LEGYEN HIBRID, akkor váltogathatom a kétféle hajtást, de használhatom egyszere is.
Az agymotoros hibrid hátrányai (hátsó kerékbe van tervezve, és mindig mozog, ha halad a motor):
1. Ha nem járatom a benzinmotort, akkor is mozgatja láncon át a gép egy részét. Koptat és zajos.
2. Ha csak a benzinmotor jár, az agymotor tekercsei ellenáramokat termelnek, ez fékezi a járművet.
3. Ha első kerékbe szerelem az agymotort, rázza a kormányt.
AGYMOTOR HIBRID MOTORBA NEM JÓ.
Vázra szerelhető kisegítő motornál meg kell oldani hajtáshoz való mechanikus kapcsolatot, de faragott vázzal nem engednek át műszakin. Egyedi műszaki vizsga a terveztetéssel kb 200.000 HUF.
VÁZRA SZERELT MOTOR SEM ELÉG JÓ HIBRID MOTORKERÉKPÁRBA.
De a BEÉPÍTETT GENERÁTORT ÁTTERVEZHETNÉ BLDC MOTORRÁ egy ügyes mérnök.
Mindegy, mekkora erő fér el ott, cserébe rejtve van. Állandó hibrid lenne, mert tisztán villanyhajtás esetén a kenés nélkül maradt alkatrészeket a robbanómotorban nem szabad mozgatni, pár máteres lassú éjjeli settenkedésre azért jó a tisztán villamos hajtás is, zárt térben elnavigálna füstmentesen.
Előnye a generátor helyére beépítésnek, hogy Műszakin nem látszik. Meg kell viszont oldani a BLDC motor hűtését, mert a robbanómotor hője is melegíti.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.06.21. 22:59 
Offline

Csatlakozott: 2008.01.14. 17:27
Hozzászólások: 10
A VI. Széchenyi futamon:

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
HozzászólásElküldve: 2011.09.20. 19:53 
Offline
Site Admin
Avatar

Csatlakozott: 2006.04.28. 21:06
Hozzászólások: 133
Tartózkodási hely: Halimba - Veszprém
Márió barátunk újfent nagyot alakított a motorjával, mely akciót az alábbi videón lehet megnézni:



és az eredménye:



Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Ugrás:  
POWERED_BY
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség